Protože každý den není jako v pohádce....ale stojí za to ...

Proč být pořád ŠŤASTNÁ, není povinností mámy

¨



Nedávno jsem četla zajímavý citát a chtěla bych se o něj s Vámi podělit.

"Štěstí je volba, nikoliv povinnost."

Může se Vám zdát divné, proč to vlastně píši, ale je důležité, aby jste to pochopila, každá z Vás a všichni kolem Vás.

Pokaždé, když mi přistane na blogu nebo v mailu zpráva od jedné z Vás vím, že zrovna neprožíváte své nejšťastnější období.

Doslova mi píšete, že cítíte slabé, bezmocné, že jste na své dítě dnes zakřičela, že jste bouchla dveřmi, že prostě dnes NEJSTE ŠŤASTNÁ.

Snažím se Vám vždycky říct hlavně jednu věc.

A proč by jste měla být?


Přeci není žádnou Vaší povinností, jak se máte cítit. Kdy máte být smutná, kdy veselá, kdy nadšená a kdy zoufalá.

Když se Vám chce plakat a jste unavená, protože jste celou noc chovala plačící dítě, proč by jste měla být šťastná?




Nemusíte být šťastné celý den, každou chvíli ani když držíte v náručí plačící dítě a jsou tři hodiny ráno. V tu chvíli chcete jen spát, chcete, aby přestalo plakat a rozhodně nejste ŠŤASTNÁ.

To je ale v pořádku. Nikde není psáno, že pocity radosti musíte prožívat v každé situaci, jenom proto, že jste teď maminka.

Jednou mi dokonce někdo řekl, že jsem málo pozitivní a málo si užívám mateřství. Ale ono je těžké užívat si mateřství, když Vás dvouleté batole vzteky kope do obličeje, protože si nechce vzít kalhoty a chce prostě šaty, i když je venku metr sněhu.

Jsem ráda, že jsem máma.

Naučilo mě to hodně věcí o sobě, o tom, jaký jsem člověk a jak reaguji ve vypjatých situacích, které nečekám.

Některá zjištění mě překvapila nemile, jiná mě potěšila.

Zjistila jsem třeba, že dokážu fungovat téměř beze spánku, že i když si myslím, že už se prostě nezvednu a nemůžu jít dál, DOKÁŽU TO.

Stejně jako to dokážete Vy, protože musíte.

Nerada používám výraz, že "něco musíme", ale někdy to tak opravdu je. A my se musíme zvednout.

Musíme vyprat tu hromadu prádla, musíme udělat večeři a i když bychom si nejraději někam zalezly do ticha, musíme poslouchat vyprávění zážitků našich dětí.




Ani v těhotenství nemusíte být jen šťastné.

Dvě vytoužené čárky na těhotenském testu a příval radosti, může vystřídat strach, nervozita a panika.
Ani v těhotenství nebudete pravděpodobně jen šťastná a spokojená.

Budete se budit s různými pocity od přemýšlení, jestli je miminko v pořádku, jestli zvládnete porod a jak to bude až si přivezete ten malý uzlíček domů.

A až se tak stane zjistíte, že ne všechno je doprovázené radostí, přestože kolem Vás budete často slýchat radu: " Užívej si to, dokud je malé, je to to nejkrásnější období!"

Ale my všechny víme, že i když jsou miminka roztomilá a Vaše srdce jihne při pohledu na ně, jsou chvíle, kdy nevíte co si počít a chce se Vám jen plakat společně s Vaším dítětem.

Když se narodila moje první dcera, těšila jsem, nemohla jsem se vlastně dočkat, až ji budu držet v náručí.
Až jí budu oblékat do těch roztomilých tepláčků a bodýček a vozit ji v kočárku.

Jak to v životě bývá, dopadlo to úplně jinak a místo pocitů štěstí, jsem se topila v panice a bezmoci, když se naše nejstarší dcera rozhodla přijít na svět o pět týdnů dříve.
Na tohle mě nikdo nepřipravil, nečekala jsem to.

Chtěla jsem ji po porodu položit na břicho, poprvé jí sevřít v náručí, ale místo toho jsem ji viděla sotva pár minut, když s ní dětská sestřička běžela na novorozeneckou Jipku.

A v dalších dnech, kdy jsem za ní chodila a mohla jí hladit jen malými otvory na ruce, když ležela v inkubátoru, mi také na pocitech štěstí nepřidaly.

Život si naplánovat nejde, nemůžete si říct, kdy budete šťastná a kdy ne.
Pocity přicházejí a odcházejí a my je neumíme kontrolovat.




Je to ale přirozené, když se cítíme rozčilené nebo frustrované, proč bychom měly zrovna v tuto chvíli cítit štěstí a radost?

Když jediné na co myslíme je praštit něčím o zem a někam utéct?


Nikdo Vás nemůže donutit cítit se šťastné, pokud sama nechcete.

Vnitřní štěstí k Vám nepřijde samo, musíte ho cítit uvnitř sebe a když ho necítíte, nejste špatná máma.

Neznamená to,  že nemilujete svou rodinu.
Nemusíte se za to cítit vinna a propadat zoufalství, protože nezáříte štěstím jako Vaše kamarádka.

Každá jsme jiná, každá máme jiný příběh, jiné podmínky a zažíváme jiné situace.

Prožíváme také své vlastní momenty štěstí, které nám nikdo nemůže vzít a které jsou jen naše.

Když přivoníte k vlasům své dcery je to chvíle, kdy zažíváte vlastní druh štěstí.
Jedinečný tak moc, že by pro druhé nemusel znamenat vůbec nic.

Jako mámy zažíváme tolik situací, kdy štěstí je to poslední, co cítíme.

Když se na sebe díváme do zrcadla a ptáme se, kdo je ta osoba v něm? A chtěly bychom vrátit čas.

Když se strachujeme, jestli děláme všechno dobře a jsme tu pro své děti, jak potřebují.

Když se bojíme o své děti.

Když pláčeme za zavřenými dveřmi koupelny i s vědomím, že na druhé straně pláče naše dítě. Pláče celý den a my už nevíme jak ho utišit.

Když se bojíme, co o nás řeknou ostatní. Jestli odsoudí to, jak jsme se rozhodly vychovávat své děti.

Když říkáme ostatním, že se máme dobře, přestože jsme  k smrti unavené, jen se to bojíme přiznat.

Když se cítíme osamělé, protože jsme už několik dní doma s dítětem a nejsme šťastné.

Možná zažíváte podobné chvíle denně, možná jste o nich jen slyšela.

Každá prožíváme mateřství jinak, s jinými pocity, ale všechny pocity jsou takové, jaké mají být.






Stejně tak, jako nahlas křičíte a z hloubi duše pláčete vyčerpáním, stejně silně se budete radovat, až přijde ten správný okamžik na to být ŠŤASTNÁ.

A on přijde, věřte mi, že přijde, vždycky totiž přijde.

Jen se Vám teď možná zdá, že je hodně daleko.

Mezi těmi všemi plenkami, prázdnými lahvičkami od mléka a neustálým pláčem se zdají okamžiky štěstí opravdu vzdálené.

Mít radost není povinné, jenom protože jste máma a všechny mámy by měly být nadšené z mateřství a všeho, co sebou přináší.

Jedinou povinnost, kterou máte, máte sama k sobě.

A to mít se ráda a ubezpečovat se každý den, že za to stojíte a vedete si dobře.



S Láskou,

Monika



Používá technologii služby Blogger.

Featured Post Via Labels

Instagram Photo Gallery